Cat de legala este ridicarea masinilor parcate neregulamentar?

"Masura ridicarii si depozitarii vehiculelor parcate ilegal este intemeiata de dispozitiile art. 64 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, cu modificarile ulterioare.
"1) Politia rutiera poate dispune ridicarea vehiculelor stationate neregulamentar pe partea carosabila. Ridicarea si depozitarea vehiculelor in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public, dupa caz.
2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul si depozitarea vehiculului stationat neregulamentar se suporta de catre detinatorul acestuia.
3) Ridicarea vehiculelor dispusa de politia rutiera in conditiile prevazute la alin. (1) se realizeaza potrivit procedurii stabilite prin regulament".
In practica, cel putin cea din Municipiul Bucuresti, aceasta ridicare si depozitare a vehiculelor stationate neregulamentar, se realizeaza de catre o serie de firme „agreate”, care percep tarife de la posesorii autovehiculelor in schimbul unor pretinse servicii de ridicare, transport si depozitare.
Este aceasta practica legala in raport cu OUG 195/2002?
Din analiza atenta a actului normativ, se pot trage cateva concluzii interesante cu privire la legalitate.
Alineatul 1 arata ca "ridicarea si depozitarea vehiculelor in locuri special amenajate se realizeaza de catre administratiile publice locale sau de catre administratorul drumului public” (sublinierea imi apartine – nota autor).
Asa cum reiese din interpretarea literala a actului normativ, doar administratia publica locala sau administratorul drumului public sunt indreptatite sa efectueze ridicarea si depozitarea. Daca pentru notiunea de administratie publica locala nu avem probleme in a identifica cine sunt acestea (consiliile locale, judetene, primari, autoritati in subordinea acestora), notiunea de administrator al drumului public nu este definita prin lege. Totusi, conform Legii nr. 215/2001 (a administratiei publice locale), art. 36 alin. 67 pct.13, consiliile locale sunt responsabile de podurile si drumurile publice. Astfel ca, cel putin pentru drumurile din localitati, putem identifica drept administratori ai drumului public pe autoritatile publice locale.
In consecinta, cel putin pentru situatia stationarii pe drumul public in raza localitatilor, putem identifica, fara a gresi, cine poate proceda la ridicarea si depozitarea vehiculelor identificate a stationa neregulamentar.
Sigur, aceasta concluzie nu inseamna ca autoritatile publice locale nu pot angaja pentru realizarea materiala a operatiunilor de ridicare si depozitare si firme private, insa ce intereseaza aici este raspunderea juridica si raporturile juridice care se stabilesc. O firma privata nu poate ridica si depozita o masina identificata a stationa neregulamentar pe drumul public in nume propiu, ci numai, eventual, ca angajat contractual al autoritatii publice locale in numele si pe seama acestora.
De aici rezulta si consecinte juridice importante:
1.Ridicarea si depozitarea masinilor stationate neregulamentar de catre firme private in nume propiu este ilegala, raportat la dispozitiile OUG 195/2002, o fapta ilicita, si aceste firme trebuie sa raspunda pentru toate prejudiciile cauzate conform raspunderii civile delictuale, iar in cazul in care poate fi angajata, si conform raspunderii penale.
2.Solicitarea de sume de bani cu titlu de contravaloare a serviciilor de ridicare, transport si depozitare, de catre firmele private este, de asemenea, ilegala. Art. 64 alin. 2 dispune, intr-adevar, ca aceste cheltuieli trebuie suportate de detinatorul vehiculului.
Dar, asa cum aratam mai sus, ridicarea si depozitarea se poate face exclusiv in numele autoritatii publice locale. Intre firma care ridica si depoziteaza vehiculul si detinatorul autovehiculului nu exista raporturi contractuale privind prestarea de servicii de ridicare si depozitare. Astfel ca nu exista nici obligatia de plata atat timp cat nu exista vreun contract intre cele doua parti. Este adevarat ca firmele care presteaza astfel de servicii invoca Regulamente adoptate de consiliile locale, care le-ar da dreptul sa procedeze astfel.
In ce priveste legalitatea acestor Regulamente, de asemenea, constatam ca ele sunt ilegale.
Art. 64 alin. 3 din OUG 195/2002 dispune ca procedura dupa care se face ridicarea vehiculelor in astfel de situatii va fi prevazuta prin Regulament. Insa, in intelesul OUG 195/2002, notiunea de regulament are o definitie precisa. Conform art.124 alin. 2 din OUG 195/2002, se prevede ca „in termen de 30 de zile de la data publicarii, Ministerul Administratiei si Internelor va elabora regulamentul de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, care se aproba prin hotarare a Guvernului.”
Astfel, acest regulament nu este orice act de aplicare a ordonantei, ci un act aprobat prin Hotarare de Guvern. In momentul de fata, in vigoare este Hotararea de Guvern nr. 1391/2006 care, insa, nu dispune in ce priveste procedura de ridicare a autovehiculelor. Faptul ca pana in acest moment Guvernul nu a reglementat aceasta procedura, aceasta nu inseamna ca autoritatile publice locale sunt indreptatite sa procedeze la adoptarea unui astfel de regulament (de altfel, cate unul pentru fiecare autoritate locala in parte in functie de tot felul de interese particulare), depasindu-si in mod vadit atributiile, intrand intr-un domeniu unde competenta de reglementare apartine exclusiv Guvernului Romaniei.
Aceste acte normative adoptate de consiliile locale sunt nule, fiind adoptate cu depasirea atributiilor consiliilor locale. In plus, ele sunt nule si din perspectiva faptului ca acorda dreptul de a proceda la ridicarea si depozitarea vehiculelor unor persoane private, ceea ce contravine OUG 195/2002, asa cum aratam mai sus." Articolul a fost preluat de pe http://www.avocatnet.ro/content/articles?id=16690

Comentatiul unui user adaugat acum o zi

"discutia trebuie abordata si raportat la ce reprezinta aceasta plata (hotie) ca natura juridica. e o taxa? un tarif? o despagubire? ce-o mai fi.... putea consiliul local sa instituie printr-o hotarare o asemenea aberatie?

la sectorul 1, chestiunea este reglementata ca "taxa".

or, taxele se stabilesc conform constitutiei numai prin lege sau in baza legii, ceea ce nu e cazul.
taxele se platesc catre o autoritate centrala sau locala, in niciun caz unei firme.
taxele nu pot fi purtatoare de tva.
taxele trebuiesc colectate de la o anumita categorie de cetateni, nediferentiat si nediscriminatoriu.
prin urmare taxa nu poate fi.

tarif nu cred sa poata fi intrucat operatorul privat nu-mi face niciun serviciu, ci mai repede un deserviciu.
daca e vorba de un serviciu, atunci acesta este prestat in folosul primariei / comunitatii, deci ei trebuie sa achite tariful.
contract cu agentul economic nu am.
nu poate consiliul local sa ma oblige pe mine cetatean sa beneficiez de un serviciu si sa achit un tarif pentru acel serviciu, ca se duce dracului principiul libertatii contractuale.

o fi despagubire?
cam asta e, adica ar trebui sa fie.
adica am parcat neregulamentar, a fost nevoie sa fie inlaturat autoturismul din interes public (vorba vine, ca hingherii ridica dupa cum le e lor mai usor si dupa cum arata masina), chestiunea asta a ocazionat cheltuirea unei sume de bani de la buget, deci am cauzat daune bugetului local, sunt vinovat, trebuie sa platesc.
dar cum? ar trebui sa fiu dat in judecata nu?
pai la ce bun? nu mai bine SECHESTRAM si SANTAJAM noi omul cu masina lui? ca noi SUNTEM SMECHERI.
da-o dracu' de justitie!
dragilor, atacati mizeriile de hotarari si faceti plangeri penale la greu vanzatorilor de butelii."

Comments

Popular posts from this blog

"Poze Soc" din Lost - Gafa la Antena 1

Bestoftheweb.ro 02/25/2012 (a.m.)

Babuinii conduc Romania - astazi babuinul Relu Fenechiu